Monday 22 August 2011

Apa itu dermatitis??

Assalamualaikum...hari ini genap 22hari kita berpuasa..alhamdulillah..

For this entry, aku nak share la dengan you'ols sikit tentang dermatitis since gua dah terkena beb!haha..

Dermatitis berasal dari bahasa Greek dimana derma = skin/kulit while -itis = inflammation/radang

Situasi nya begini ya ibu-ibu bapak-bapak sekalian,

Kaki ku gatal-gatal pastu tangan pun gatal-gatal mengaru kaki yang gatal-gatal oleh itu kaki pun menjadi kemerah-merahan akibat gatal-gatal dan itu lah antara gejala penyakit DERMATITIS! Lepas acara garu-mengaru dijalankan,I was found the small red bumps about 1cm in size on my legs.

Memang tak dinafikan stress sungguh melihat keadaan kaki ku ini..nak kata aku ada alergi pada seafood mahupun bahan-bahan pencuci, before this okay j pun..paling stress apabila ia mula meninggalkan parut..haishh..sabar j la kan..mudah-mudahan cepat la sembuh kaki aku ni dengan berbekalkan usaha aku makan dan menyapu ubat tepat pada masanya..propa sungguh..hep!!

Gambar hiasan: ini contoh dermatitis..tapi aku tak ada teruk camni.alhamdulillah

Memang gatal beb, time tengah tidur nyenyak pun boleh duk terasa gatal-gatal lagi..dan tangan pun automatik la turun ke kaki..itu yang buatkan kulit jadi bertambah merah dan teruk.  Yang paling menakutkan, ia semacam nak melarat ke pinggang da ni..terasa kegatalan itu pada saat ini..OH NO!! 

Dermatitis ada banyak kategori dan boleh jadi lebih teruk dari gambar di atas...kalau you'ols nak tengok macam mana teruknya apabila dijangkiti dermatitis ni..you'ols boleh la ke google.com and taip dermatitis then click images..dari situ you'ols boleh lihat pelbagai bentuk, rupa mahupun permandangan hasil dari peradangan kulit a.k.a dermatitis ini..aku tak da kesanggupan untuk upload semua itu..teeheee...silakan ke google, yahoo ataupun bing sekarang..

Okay.terima kasih meluangkan masa! chioww!adehh laa


No comments: